5) Upptäckande bibelläsning

Upptäckande bibelläsning (UBL) är ett enkelt verktyg för göra lärjungar som gör lärjungar. Internationellt brukar det kallas Discovery Bible Study (DBS). Verktyget går alldeles utmärkt att använda i gruppstorlekar från 2-20 personer – i en församling eller Jesusupptäckargrupp.

Upplägget är enkelt. Läs ett textavsnitt eller berättelse ur Bibeln tillsammans. Lägg Biblarna (eller mobilerna) åt sidan och samtala utifrån följande fyra frågor:

  1. Vad står det? (Återberätta tillsammans det ni precis har läst.)
  2. Vad betyder det?
  3. Vad behöver jag göra?
  4. Vem kan jag dela det här med?

Vilka bibeltexter bör man välja? Om det handlar om människor som är nyfikna på Jesus kan berättelser från evangelierna vara en bra utgångspunkt, exempelvis Jesus sju tecken i Johannesevangeliet. Om det handlar om människor som nyligen börjat följa Jesus kan Bergspredikan eller Apostlagärningarna vara ett bra val. Med människor som kommit lite längre i sin vandring med Jesus kan man gå vidare med breven och Gamla Testamentet. Med kristna som har mycket kunskap men lite efterföljelse är det förmodligen bäst att börja från början, med evangelierna. Läs inte för långa textavsnitt varje gång. Ett kapitel är oftast för långt. Det är bättre att läsa ett kortare avsnitt och faktiskt ta till sig och tillämpa det som står där. Om du hjälper någon eller några att upptäcka Jesus på det här sättet och märker att personen/personerna närmar sig ett avgörande. Kan det vara läge att läsa en berättelse om dopet i Apostlagärningarna (ex. 2:37-47 eller 8:26-40) och ställa samma fyra frågor till texten. Om din vän vill döpa sig är det inget att vänta på! Gör det samma dag någonstans där det finns tillräckligt med vatten.

Låt Anden göra Ordet levande för att uppenbara Jesus! Gör inte människor beroende av dig och din kunskap utan istället av Anden och Ordet. Fokusera på vad texten faktiskt säger och bomba inte samtalet med onödig information. Låt den eller de som du samtalar med själva få upptäcka vad berättelserna säger. Stå emot frestelsen att hoppa över de två sista frågorna och uppmuntra de du samtalar med att ge konkreta svar. Anledning till att vi ställer frågan ”Vad behöver jag göra?” är för att uppdraget är att göra lärjungar. Att följa Jesus är att lyssna till honom och göra det han säger. Anledning till att vi ställer frågan ”Vem kan jag dela den här berättelsen med?” är för att plantera multiplikation i DNAt hos varje lärjunge. Jesus sa: Det ni har fått som gåva, ge det som gåva. Nästa gång ni möts börjar du med att fråga om hur det har gått.

Visionen är att varje person som deltar i en upptäckande bibelläsning i sin tur får göra lärjungar men också starta egna Jesusupptäckargrupper som kan få bli församlingar när människor kommer till tro, omvänder sig och låter döpa sig.

Träningshelg i Uppsala 31 mars – 2 april

Vill du göra lärjungar till Jesus? Skulle du vilja få se Guds rike spridas i Sverige långt utanför kyrkornas väggar? Vill du göra lärjungar som gör lärjungar och vara en del av en framväxande gräsrotsrörelse av enkla, missionella församlingar? Då tror vi att den här träningshelgen i Uppsala är för dig! Helgen kommer att vara ett tillfälle då man får utrustas praktiskt för att göra lärjungar och starta enkla församlingar i människors hem eller på andra platser.

Målet med träningshelgen är att deltagarna ska:

  • Smittas av visionen för multiplikation av lärjungar och enkla församlingar.
  • Identifiera sitt eget sociala sammanhang och till vilka människor man är sänd.
  • Tränas i att dela sin berättelse och de goda nyheterna om Jesus och hans rike.
  • Lära sig att göra lärjungar genom upptäckande bibelläsning (UBL).
  • Få en grundläggande förståelse för hur enkla församlingar grundas och fungerar.
  • Omsätta helgens innehåll i praktisk handling och i sin tur träna andra.

Läs mer

4) Dela evangeliet med 3 cirklar

För att en gräsrotsrörelse av lärjungar som gör lärjungar ska bli möjlig behöver alla som följer Jesus mobiliseras, tränas och sändas för att dela de goda nyheterna. Att förklara budskapet om Jesus och hans rike är inte något som är reserverat för teologer eller evangelister, det är något alla troende är kallade till! I den här mycket enkla videon delar Rickard Cruz ett enkelt sätt (inte det enda) som alla kan använda för att dela evangeliet när som helst med vem som helst.

När man har delat evangeliet med någon på det här sättet kan man exempelvis fråga:

  • Var befinner du dig i detta?
  • Var skulle du vilja vara?
  • Vad hindrar dig?
  • Skulle du vilja upptäcka mer av Jesus?

Praktisk övning: Gör övningen tillsammans med någon annan. Om ni är fler – dela upp er två och två. Träna på att under max 4 minuter dela evangeliet med 3 cirklar för varandra. Träna gärna flera gånger tills ni känner er bekväma i att presentera evangeliet på det här sättet.

Uppmuntra regelbundet varandra att dela evangeliet med de i era sociala nätverk.

Ge övningen vidare och hjälp andra att också träna på att dela evangeliet. När du får hjälpa någon att bli en lärjunge till Jesus så hjälper du personen att så snart som möjligt dela evangeliet med så många som möjligt i sitt nätverk av relationer.

3) Dela din berättelse

En av våra huvuduppgifter som lärjungar till Jesus är att vara hans vittnen. I en domstol är ett vittne en person som kallas till rättegången för att berätta vad personen har sett och/eller hört, varken mer eller mindre. På samma sätt är varje lärjunge till Jesus kallad att vara ett ständigt vittne om erfarenheten av Jesus. Detta är faktiskt en av de främsta sakerna som den helige Ande vill hjälpa oss med. Jesus säger så här innan sin himmelska take off.

”Men när den helige Ande kommer över er, ska ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem, i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.” Apg 1:8

Johannes skriver så här om att vara ett vittne för Jesus:

“Det som var från begynnelsen, det vi har hört, det vi med egna ögon har sett, det vi har skådat och rört med våra händer, om detta vittnar vi: Livets Ord.” 1 Joh 1:1

Johannes och de andra av de första lärjungarna var på ett alldeles särskilt sätt ögonvittnen till Jesus liv och gärning. Dock har alla som tror på och följer Jesus sett, hört och erfarit Jesus på ett sätt som det behöver berättas om.

En väldigt konkret aspekt av att vara ett vittne för Jesus är att berätta för andra människor om sitt eget möte med honom. Berätta om hur det var innan man lärde känna Jesus, hur det gick till när man mötte honom och hur det blev efteråt. Här är ingen berättelse bättre eller sämre. Det viktiga är att du berättar din berättelse! Vissa vet vilken dag de kom till tro och kanske kan berätta om en dramatisk förändring i livet. För andra var det mer som en process att lära känna Jesus. Det finns också människor, som varit troende så länge som de kan minnas. Oavsett vilken kategori du tillhör så det finns det episoder i ditt liv som blev avgörande för din relation med Gud. Berätta om det!

Att vittna om Jesus kan också handla om att berätta om andra tillfällen som Gud har gripit in eller hjälpt på något sätt. Har du varit med om helande? Berätta om det! Har du fått svar på dina böner? Berätta om det! Hjälpte Gud dig igenom en mörk period av depression eller utbrändhet? Berätta om det! Ibland ber vi till Gud om hans ingripande på olika områden men missar att ge honom äran när han väl griper in. Det är kanonbra att tacka Gud i din ensamhet men ta ett steg till och ära Gud genom att berätta om bönesvaret för andra människor!

Om vi lyssnar uppmärksamt på andra människor och på den helige Ande kan det finnas kopplingar mellan andra människors berättelse och saker som Gud har gjort i ditt liv. Berätta om det! När vi berättar om det Gud har gjort skapar det tro att Gud kan göra samma eller liknande saker i fler människors liv.

Praktisk övning: Gör övningen tillsammans med någon annan. Om ni är fler – dela upp er två och två. Träna på att kort – 2 minuter – berätta om hur ni lärde känna Jesus för varandra. Hur var det innan du mötte Jesus? Hur gick det till när du mötte honom? Hur blev det efteråt?

För att träna på att dela sin berättelse när som helst och var som helst kan man dra ner tiden till 20 sekunder. Samla på dig många såna små berättelser som du kan dela med dig av i vardagen.

Gör detta regelbundet i församlingsgemenskapen och i andra miljöer där du tränar lärjungar och odla tillsammans en livsstil av att vara vittnen för Jesus i vardagen.

Ge övningen vidare och hjälp andra att också träna på att dela sin berättelse. När du får hjälpa någon att bli en lärjunge till Jesus så hjälper du personen att så snart som möjligt dela sin berättelse med så många som möjligt i sitt nätverk av relationer.

Träningshelg i Helsingborg 21-23 april

Vill du göra lärjungar till Jesus? Skulle du vilja få se Guds rike spridas långt utanför de etablerade kyrkornas väggar? Vill du vara en del av en framväxande gräsrotsrörelse av enkla, missionella församlingar? Då tror vi att den här träningshelgen i Helsingborg är för dig! Helgen kommer att vara ett tillfälle då man får utrustas praktiskt för att göra lärjungar och starta enkla församlingar i människors hem eller på andra platser.

Målet med träningshelgen är att deltagarna ska:

  • Smittas av visionen för multiplikation av lärjungar och enkla församlingar.
  • Identifiera sitt eget sociala sammanhang och till vilka människor man är sänd.
  • Tränas i att dela sin berättelse och de goda nyheterna om Jesus och hans rike.
  • Lära sig att göra lärjungar genom upptäckande bibelläsning (UBL).
  • Få en grundläggande förståelse för hur enkla församlingar fungerar.
  • Omsätta helgens innehåll i praktisk handling och i sin tur träna andra.

Läs mer

2) Vänd problem till böner

De flesta personer möter många olika människor i sin vardag. Den som är uppmärksam märker att det finns massor av behov hos de människor man möter. En väldigt god vana är att ta varje tillfälle som ges att be för de behov eller problem som dyker upp i vardagen i olika samtal oavsett om det handlar om hälsa, ekonomi eller relationer. Som lärjungar till Jesus kan vi be till Gud för alla typer av problem. Det är både ett sätt att visa Guds kärlek och förmedla hans kraft till människor som vi möter.

  • Odla den här vanan i ditt eget liv och utmana din egen ”comfort-zone”.
  • Dela med dig av vad Gud gör.
  • Träna någon annan att göra samma sak.

1) Ditt nätverk av relationer

Ta fram ett papper, skriv ditt eget namn i mitten och gör en mindmap över alla de människor som du har en relation till som ännu inte är lärjungar till Jesus. Familj, släktingar, vänner, grannar, arbetskamrater, klasskamrater, kontakter osv. Låt förbön för de personerna bli en del av ditt dagliga böneliv. Sök efter tillfällen att få dela de goda nyheterna om Jesus. Tänk också på hur de goda nyheterna om Jesus kan spridas vidare genom att även be för att dina vänner ska få leda sina vänner till Jesus. Det hjälper oss att sträcka oss efter flera generationer av nya lärjungar.

Träna andra att göra samma sak. När du får hjälpa någon att bli en lärjunge till Jesus så hjälper du personen att göra samma sak så snart som möjligt.